Mindfulness kan mindske stress, angst & depression

I dag, når arbejdspresset stiger, er det ganske vigtigt, at vi er i stand til at bruge nogle værktøjer som forebyggende.

Adskillelsen mellem hjem og arbejde er langt mindre i dag end før på grund af  teknologi og fleksible arbejdstid for eksempel.

Dette kan tilføje mere belastning i hverdagen, da du aldrig er helt sikker på, hvornår du er på arbejde, og hvornår har du fri?

Mindfulness kan reducere stress, depression og angst og kan virke som forebyggende. Derudover tager det ikke for meget af din tid på en travl dag. Du kan endda bruge det på selve arbejdspladsen uden store omkostninger.

 Her er nogle forskellige øvelser, som du kan starte med, for at blive mere til stede og reducere stress:

 1) At være her og nu. Du kan starte din arbejdsdag med et mål at være helt til stede. For eksempel, hvis dit arbejde kræver, at du dokumenterer noget, så prøv at bruge hele opmærksomheden mod den dokumentation. Hvis nogle tanker dukker op (for eksempel at huske at svare på en e-mail), kan du forestille dig, at tanken er som en bil, som kører forbi. Du behøver ikke at svare på tanken, fordi du er til stede i dokumentationen lige i det øjeblik.

 2) Stop multitasking og færdiggør en opgave at gangen. Mange multitasker og føler, at de er mere produktive, når de gør det. Desværre har forskning vist, at hjernen har svært ved konstant at skifte fokus til nye opgaver. Prøv at gøre en ting ad gangen og gøre den ting ordentligt, og start derefter den næste. Dette punkt er meget relateret til punkt 1.

 3) Aktiv lytning. Når du taler med en kollega af en eller anden grund, kan du prøve aktiv lytning. Brug alle dine sanser til at lytte og bemærke, hvordan den person taler og føler. Brug din nysgerrighed og åbenhed uden at dømme.

 4) Fokus på din vejrtrækning. Hvis du føler dig stresset eller overvældet, kan du prøve at flytte dit fokus til din vejrtrækning. Hvis dit sind kører, og du har svært ved at stille sindet i ro, prøv at sige til dig selv “nu er jeg her”. Når du fokuserer på vejrtrækning, her og nu, kan dit sind ikke fokusere på alle de andre opgaver, du skal udføre. De fleste stresstanker har at gøre med fortiden eller fremtiden, og hvis du er til stede, kan du ikke være i fortiden eller fremtiden.

Til sidst vil jeg nævne nogle fordele ved at bruge Mindfulness på arbejdspladsen:

– Bedre kommunikation

– Positivitet

– Mere produktiv

– Bedre ledelse og stærkere teams

– Mere robusthed

– Mere sikker på forandring

– Mere kreativitet

– Bedre med at tage beslutninger

– Mindre stress

Start i dag og husk at kun 10 minutter om dagen kan gøre en stor forskel på hjernen. 

Hvis du allerede oplever alvorlige fysiske og mentale symptomer på arbejdsstress /udbrændthed, anbefaler jeg at du søger hjælp. Jo før jo bedre.

 

0 Points


Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *