At udskyde, brændstof for angst

Spread the love

Jeg må indrømme, at jeg troede ærligt at jeg var denne “gøre alt med det samme” type person. Omkring mig er aldrig en bunke af beskidte tallerkner, tøjet stryges om søndagen (min mor har en uddannelse i at være “husmor”, ingen joke), skoleprojekter leveres altid i god tid og så videre.

Men efter at have læst sundheds coaching fandt jeg ud af, at jeg er virkelig god til at udskyde de små ting, fordi at jeg altid har fokus på de store ting. Jeg tænker tit om helheden (the big picture). Problemet er bare at de små ting lægger fundamentet til netop det store billede.

Et eksempel på disse små ting for mig var at opdatere mit CV. “Det tager kun 5 minutter” sagde jeg til mig selv. Ok, forstil jer en lille opgave på 5 minutter, og så en anden, og så en anden, og lige pludselig er gået 2 år! Det blev samlet set til så mange minutter, lige pludselig!

Det som så skete er at min veninde sendte mig et link til en jobansøgning inden for universitetet, som passede lige til mig! Super, hvorfor ikke! Fristen udløb ved midnat, og jeg så hendes besked kl. 19 om aftenen.

Mit hjem og alle som boede i det befandt sig i en gidselsituation indtil kvart i midnat, fordi alle disse “fem minutter”, der skulle have været nok til at holde et CV opdateret i årenes løb, var blevet multipliceret med 57! Min søn fik ny frisur, da han spurgte mig om noget den aften, på grund af mit forhøjede stressniveau. Jeg måtte lede efter mine anbefalingsbreve, der var væk i en gammel computer. Telefonnumrene, der var i anbefalingerne, var udløbet og puha, hvor lang tid arbejdede jeg på hospitalet for 6 år siden? Ja det var svært at huske når årene var gået forbi.

Denne aften var et tydeligt eksempel på konsekvenserne af “udskydelse”, fordi at disse små ting bare vokser over tid og i sidste ende bliver de til disse store og tidskrævende opgaver, når man tager ikke hånd om dem med det samme.

For ikke så længe siden sad jeg foran min klient, som havde problemer med at falde i søvn om natten fordi at hendes tanker kørte hele tiden. Hun havde udskudt så mange ting, at hun lå søvnløs af angst, uden at vide, hvorhen hun skulle starte.

Sammen skrev vi alle hendes projekter eller opgaver ned, og derefter lavede vi en prioritering af dem. At får projekter ud af hovedet og ned på et stykke papir minimerer både angst og giver dig et bedre overblik over de opgaver, der venter på dig.

Udskydelse kan koste os både tid og penge, og familiemedlemmerne kan blive påvirket på grund af vores dårlige mentale tilstand.

Nøglen til succes er en bevidsthed og brud af gamle vaner: At træffe en beslutning om, at du fra nu af vil forsøge at gøre alt med det samme (prioriteret, selvfølgelig).

Vil du komme i gang med at spise sundt i næste måned? Starte i gymnastiksalen efter sommerferien? Er det endda muligt at være sund i sommerferien? Betal regningen senere? Under alle disse små ”jeg gør det senere” er jeg sikker på, at der kommer flere små projekter, der har brug for din opmærksomhed og handling. Således, inden du ved det, kommer alle de små ting op og bliver til store opgaver, og bidrager til den angst, der trives ved udsættelse.

Når enkeltpersoner bliver opmærksom på konsekvenserne af udskydelse, så bliver det lettere at ændre gamle vaner.

Jeg vil gerne takke min mor for at have givet mig den “gøre det med det samme” mentalitet (du må ikke glemme, jeg er god til de store opgaver). Jeg har aldrig set denne kvinde udskyde noget. Da hun fik en bøde for at køre for stærkt, så betalte hun bøden på stedet og fik 25% rabat. Hun kunne have sparet flere penge ved at køre lovligt, men det er en anden historie.

Billede: Snæþór Sigurbjörn Halldórsson 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

TILMELD DIG NYHEDSBREVET HER (GRATIS)