Arbejdsstress og symptomer

Arbejdsstress

Spread the love

Arbejdsstress er steget markant i de senere år. I dag er tusind vis af individer sygemeldt på enhver given dag på grund af stress her i Danmark. Da arbejdsstress er steget markant, har folk så spekuleret på årsager? Først og fremmest er adskillelsen mellem arbejde og hjemmet blevet meget mindre og tit udefineret. Rigtigt mange har arbejdstelefoner, der er forbundet til deres e-mail. Derfor kan individer have en tendens til at konstant “tjekke” deres indbakke, og inden de ved, er e-mails blevet til en vane eller endda en afhængighed.

For dem, der kommer hjem til en ægtefælle eller børn efter en lang dag, kan de let distraheres, hvis tankene er ved den sidste e-mail. Desuden, når arbejdstelefoner er blevet så almindelige, så er det let at få fat i mennesker uden for arbejdspladsen.

Personlighed kan også have en effekt, da visse personlighedstyper er mere sårbare over for stress end andre. En personlighedstype inden for psykologien er samvittighedstypen. Denne person er organiseret, pålidelig, udviser selvtillid og udfører sine opgaver godt, er ambitiøs og værdsætter rutine. Denne type kæmper muligvis med balance mellem hjemmet og arbejdspladsen, fordi at den er meget ambitiøst for begge ting. Dette kan resultere i indre konflikt (dissonans). Men denne type personlighed er også meget ressourcefuld og vil forsøge at finde en løsning for at opnå denne balance.

Et andet eksempel er ekstrovert typen. Personer, der scorer højt på ekstroversion, er mere tilbøjelige end andre til at ignorere stresssymptomer. Fordi at nemlig disse individer har flere af såkaldte positive følelser. Som et resultat kan stresssymptomer let afvises af disse personer. Langvarig stress kan udvikle sig til depression, hvis den ikke behandles og ignoreres. Derfor er det meget vigtigt at være opmærksom på symptomerne.

Et eksempel på almindelige stresssymptomer:

– Søvnforstyrrelser

– Hudproblemer

– Fordøjelse problemer

– Øget hjerterytme

– Irritabilitet

– Ledsmerter

– Problemer med koncentrations- og hukommelsesproblemer

– Gentagne infektioner

– Restløshed

– Humørsvinge

– Øget indtag af koffeinholdige drikkevarer, alkohol eller nikotin

 Du kan nemt reducere stress med at ændre nogle vaner:

  • Arbejdstelefonen kan efterlades på arbejdet, eller ved at slukke for notifikationer når du er hjemme.
  • Har en klar idé om, hvad din arbejdsgiver forventer. Forventer han / hun virkelig, at du tjekker din mail efter arbejdstid?
  • Regelmæssig motion kan mindske stress
  • Reducer indtagelsen af ​​koffeinholdige drikkevarer, alkohol eller nikotin
  • Den sociale del er meget vigtig. En bivirkning af stress er tit social isolering. At møde venner og tilbringe tid med menneskene omkring dig kan øge vores oxytocin, normalt kaldet kærlighedshormonet.
  • At hengive sig til dine hobbyer er noget, der kan have en dybtgående indflydelse på dit velbefindende. At gøre noget for dig selv har en positiv indflydelse både fysisk og mentalt, uanset om det er at spille musikinstrument, læse en god bog eller hvad det end er.

Hvis du tror, ​​at du har nogle tegn på arbejdsstress, er det værd at overveje, hvordan du kan reducere det.

Langsigtet stress kan være subtil og kan udvikle sig til depression, hvis man ikke bemærker det.

Det er dog også behandlingsmæssigt og derfor vigtigt at søge hjælp, hvis du mener, at du har tegn på arbejdsstress.

Billede efter Snæþór Sigurbjörn Halldórsson 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

TILMELD DIG NYHEDSBREVET HER (GRATIS)